marți, 4 august 2009

Ce trebuie verificat cand iti ridici masina

Avand in vedere ca saptamana viitoare trebuie sa-mi ridic noul Sandero de la dealerul auto din orasul meu, am cautat pe net si m-am documentat cam ce ar trebui sa verific, pentru a evita eventualele neplaceri ulterioare, cum ar fi descoperirea unor defectiuni pe care garantia nu le acopera (nu va ganditi ca daca aveti 3-4-5 ani garantie cu o limita de kilometri, producatorul va va remedia pe cheltuiala sa absolut toate defectiunile aparute la autoturism; nu ar strica sa va interesati cam ce anume acopera garantia!).
Pe langa sfaturile valabile la cumpararea unui SH care se pot aplica si la achizitia unui automobil nou, iata o lista cu cateva lucruri de verificat cand mergeti sa ridicati masina noua de la dealer.

1.Control General
- Corespondenta seriilor (de caroserie, de fabricatie, de motor, cutie de viteze)
- Aspectul exterior si interior (zgarieturi, pete, usoare lovituri, stare embleme si ornamente)
- Trusa de scule (daca este cazul)
- Documentele tehnice (notita tehnica, cartea de garantie, factura de livrare)

2. Verificari interioare
- Deschidere – inchidere usi, capote, capac rezervor (aliniere, inchidere, incuiere cu cheia si centralizat)
- Cursa pedale, frana de mana (reglajul ei)
- Stergatoare parbriz/luneta (prezenta lor si functionarea), instalatie spalare parbriz/luneta, reglare jeturi de apa
- Ventilatoare instalatie climatizare
- Martori de bord (presiune ulei, temperatura, rezervor, faza lunga, iluminare bord, semnalizare, functionare computer de bord)
- Oglinzi retrovizoare interior – exterior, reglarea lor (manuala sau electrica), verificarea incalzirii lor (daca e cazul), verificarea plierii (manuala sau electrica, dupa caz)
- Bricheta (functionare si iluminarea ei)
- Functionare inchidere geamuri (inclusiv electrica)
- Reglaje scaun (adancime, inaltime, lombar, aplecare spatar, incalzire daca este cazul)
- Reglaj volan (daca este cazul)
- Ambele chei sa functioneze (inchidere usi, pornire motor)
- Inchiderea centralizata (de pe cheie, de pe bord)
- Centuri de siguranta fata-spate (functionarea corespunzatoare), reglajul lor (daca este cazul)
- Trusa medicala, triunghiuri, cric, coarba
- Covorase in masina, portbagaj
- Tetiere (daca exista toate, ca in Romania orice se poate fura, dispare!)
- Existenta sigurantelor de rezerva pe capacul cutiei de sigurante si a extractorului de sigurante (daca este cazul)
- Rabatarea/demontarea banchetei spate, inclusiv daca se rabateaza partial.
- Functionare sistem audio Casetofon/CD/MP3/DVD
- Functionare aer conditionat/instalatie incalzire habitaclu
- Prezenta si conformitatea cheilor antifurt, atat pentru roti cat si pentru capace (daca este cazul)
- Comutatorul pentru airbagul pasager, functionare si martorul luminos de pe bord34)
- Verificarea sistemului de navigatie (daca e cazul)

3. Verificari exterioare
- Etanseitate usi, jocuri intre elementele caroseriei
- Stare geamuri (zgarieturi, matuiri, fisuri)
- Securitate buson rezervor benzina
- Lumini exterioare – pozitii, faze (scurta, lunga), stop, semnalizare, marsarier, proiectoare, lampa iluminare numar
- Strangere prezoane pe roti 10) Verificare roata de rezerva, presiuni in roti (fata, spate, rezerva), capace roti, corespondenta dimensiune roti cu talonu si CI

4. Verificare motor
- Curatenie compartiment motor
- Nivelul plinurilor: ulei motor, ulei cutie de viteze, nivel ulei directie asistata, vas expansiune, lichid frana, electrolit baterie, vas stergator parbriz
- Fixare borne, tensiune baterie; verificare culoare indicator de incarcare baterie (daca este cazul)
- Intindere curea ventilator
- Stare furtune (apa, aer, frana, combustibil), fixarea lor pe coliere
- Cabluri electrice – fixare – relee, sigurante fuzibile, electromotor, alternator, claxon, lampa

Pornirea motorului si verificare:
- Etanseitate sistem alimentare
- Etanseitate sistem ungere (capac culbutori, pompa benzina – daca este cazul)
- Etanseitate sistem de racire (in compartiment motor)
- Verificare motor la turatii 750 – 800 si la 1500 (zgomote, functionare, intreruperi)
- Etansitate esapament
- Etanseitate sistem de franare

5. Verificari sub automobil/motor
- Scurgeri ulei, lichid de frana
- Fixare bare stabilizatoare (fata / spate)
- Verificare amortizoare – fixare, pierderi lichid, blocare
- Stare burdufuri de protectie la axe planetare, rotule superioare si caseta de directie1

6. Verificare pe drum sau stand
- Eficacitate franare
- Functionare indicatori de bord – vitezometru, contor kilometric, turometru
- Pozitie volan si stabilitate automobil la mers pe drum
- Pastrarea traiectoriei la franare
- Verificare zgomote, la mers in gol, in diverse trepte de viteze
- Fulare roti, unghiuri de cadere roti, joc volan

Cam astea ar fi principalele verificari, pentru a va asigura ca masina este in stare buna de functionare si sa ajungeti intotdeauna cu bine la destinatie. Dupa cum ati vazut, nu se poate verifica, si sper sa nici nu fie nevoie, functionarea air-bagurilor (care se spune ca ar cam fi o problema la automobilele Dacia-Renault) si a instictorului. :-)

0 comentarii:

  © Blogger template The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP