luni, 30 noiembrie 2009

Sfaturi pentru imbunatatirea vizibilitatii iarna

Pe langa sfaturile privind pregatirea autoturismului pentru iarna, sunt utile si cateva idei pentru imbunatatirea vizibilitatii in timpul anotimpului rece:

Duzele de spalare a parbrizului
Duzele de spalare trebuie reglate si curatate, fiindca stergatoarele nu au nici o sansa in fata geamurilor murdare. In cazul autoturismelor mai vechi, duzele adesea sprituie prea putina apa. Problema poate fi rezolvata prin inlocuirea lor cu unele noi (mai ieftine la dezmembrari auto), care chiar daca nu se potrivesc, pot fi usor adaptate. E bine sa fie schimbate si conductele de alimentare, care pot fi procurate la metru de la magazinele gen Praktiker, BricoStore, etc, si in unele cazuri, chiar si schimbarea pompei de alimentare. Aceste schimbari vor asigura un jet de apa corespunzator pe parbriz.

Incalzirea lichidului pentru spalat parbrizul
Pe timpul iernii, un lichid de spalare a parbrizului preincalzit prezinta doua avantaje semnificative: puterea de curatare creste si dezghetarea parbrizului se face considerabil mai repede. Se pot instala duze incalzite sau un vas de alimentare cu pre-incalzire

Curatarea geamurilor
Nicotina sau evaporarea apei din materialele plastice (scaune, mochete, etc.) cauzeaza depuneri de consistenta unsuroasa pe partea interioara a geamurilor ceea ce afecteaza serios vizibilitatea cand sofam pe timp de noapte. In cazul unei spalari interioare (dar si exterioare), se curata intai in jurul suprafetelor vitrate, de-abia apoi geamurile. Astfel, murdaria va adera mult mai greu din nou la geamuri. Geamurile se curata cel mai bine cu hartie de ziar. Buretii speciali si pielea de caprioara trebuie spalati temeinic, in caz contrar, la interior se acumuleaza treptat uleiuri minerale de pe sticla, ce conduce la o curatare inadecvata a geamurilor daca acesti bureti sunt insuficient de bine limpeziti.
In conditii de drumuri murdare, parbrizul trebuie curatat temeinic la fiecare 2 kilometri. Curatatul acesta poate deveni unul extrem de costisitor, daca se face doar cu lichidul de spalat parbrizul, de aceea daca aveti un lichid de spalare de iarna (rezistent pana la -20 de grade, il puteti combina cu apa, in cazul in care temperatura exterioara v-o permite). De risipa facuta de düzele de spalare se face responsabil producatorul marcii de automobile, prin reglajul pompei de alimentare cu lichid de spalare. O adevarata risipa este spalarea concomitenta a farurilor, necesara si suficienta fiind o spalare a farurilor la a patra spalare a parbrizului.

Uscarea autoturismului
In cazul in care geamurile se aburesc in mod continuu (desi cred ca asta se poate intampla doar la autoturismele cu sistemul de incalzire defect), apar depuneri de gheata la interior din cauza condensului, datorate si infiltratiilor de apa in habitaclu. Primul pas este identificarea punctului de intrare, fiindca apa intra picatura cu picatura si se depune in cel mai coborat punct. Zonele-problema sunt: chederele usilor si ale portbagajului, punctele de acces ale cablurilor din habitaclu catre/dinspre motor sau dinspre portbagaj catre stopuri. Garniturile corodate trebuie inlocuite, iar pentru punctele de trecere a cablurilor se poate folosi cu incredere chit mastic (desi unii recomanda siliconul, acesta contine acid acetic si corodeaza tabla). Daca ati schimbat singuri boxele montate pe portiere, este posibil ca la remontarea panourilor, garniturile sa nu fi fost stranse suficient, motiv pentru care s-au slabit, permitand infiltrarea apei in habitaclu. Aici se poate utiliza banda izolatoare pentru cabluri electrice. Deasemenea, mai trebuie controlate si scurgerile de sub usi. Daca acestea sunt infundate sau pline cu murdarie, se aduna apa in interior. Daca umezeala este prezenta in portbagaj, pe langa chedere si garniturile stopurilor trebuie verificate punctele cele mai de jos ale portbagajului pentru urme de coroziune/caroserie perforata.

Solutiile anti-condens
Sprayurile impotriva condensului sunt o solutie nerecomandata, datorita faptului ca desi indeparteaza gheata, prin stergere se creeaza o pelicula uleioasa care ingreuneaza vizibilitatea (fapt verificat pe propria masina).

Sistemul de incalzire
Caldura indeparteaza umiditatea de pe geamuri, deoarece aerul cald inmagazineaza umiditatea mai rapid decat cel rece. Incalzirea trebuie data la maximum, duzele deschise complet si orientate catre geamuri si parasolarele coborate. Circuitul de aer este astfel fortat sa se scurteze si o parte a aerului cald este reorientat catre parbriz.
In cazul temperaturilor peste 5 grade va poate ajuta clima pornita, astfel se absoarbe suplimentar umiditate. Daca temperatura aerului este mai coborata, smecheria nu mai functioneaza fiindca majoritatea instalatiilor isi sisteaza functionarea.

Curatarea exterioara
Noaptea, lumina difuza provocata de farurile masinilor din sens invers si de zgarieturile fine si murdaria de pe propriul parbriz ne orbeste. In cazul luminilor de pe contrasens ajuta concentrarea pe linia continua din dreapta benzii de rulare, insa impotriva murdariei ajuta doar o curatare temeinica. Murdaria rezistenta se indeparteaza cu polish pentru geamuri, dar nu apasati prea tare, deoarece pot aparea zgarieturi circulare care sunt la fel de periculoase in dispersia luminii. La oprirea la benzinarii e recomandat sa se curete si chederele exterioare, pe langa suprafata de sticla.

Ingrijirea stergatoarelor
Nimic nu este mai enervant decat condusul pe vreme rea cu stergatoare proaste. Cauza este adesea un defect al lamelei stergatorului, care cauzeaza liniute in apa indepartata. Cauciucul lamelei imbatraneste si apar fisuri, singurul remediu fiind inlocuirea. In cazul defectelor minore ajuta o "re-intinerire" prin frecarea longitudinala cu smirghel (sandpapir) fin, care poate fi procurat de la magazinele DIY (desi nu e recomandat acest procedeu). Pe de alta parte, adesea lamela este doar murdara. In aceasta situatie, curatarea se face cu lichid de curatat geamul si cu o carpa curata. Daca in urma operatiunilor descrise mai sus, stergatorul functioneaza incorect, este necesara retensionarea arcului bratului, operatiune care poate fi dusa la bun sfarsit intr-un service cu scule profesionale.

Postarea este deschisa celor cu idei verificate pe propria lor piele.

0 comentarii:

  © Blogger template The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP