Ce trebuie sa stim despre bateriile auto
Ce trebuie sa stim?
Marea majoritate a bateriilor de pe masini sint baterii cu plumb si au ca electrolit o solutie diluata de acid sulfuric. Mai exista si baterii alcaline (care sint mai scumpe) si deasemenea mai exista si produse "ultimul racnet" pe baza de litiu sau alte elemente. Articolul de fata trateaza bateriile cu plumb.
Fiecare element contine doua seturi de placi (asemanatoare cu niste gratare de plumb) asezate intretesut, fiecare set fiind legat la cite o borna a elementului. In ochiurile placilor se preseaza o pasta pe baza de oxizi de plumb,a carei compozitie este diferita pentru placile pozitive si pentru cele negative (reteta acestor paste constituie secretul fiecarei firme).
Pentru a nu se atinge, placile sint separate de niste membrane izolante si poroase numite separatori, a caror tehnologie de fabricatie este la fel de secreta ca si cea a pastelor. Porozitatea lor (care trebuie sa fie cit mai mare) e hotaritoare pentru rezistenta interna a bateriei, si implicit influenteaza curentul maxim de pornire. Pentru a nu se scutura pasta de pe placi si a produce scurtcircuite, in ultimul timp se folosesc separatori-plic, care retin eventualele bucati de pasta desprinse de pe placi.
Intr-un acumulator incarcat, densitatea electrolitului este maxima, in jurul valorii de 1,28g/cm3. Pe masura ce se consuma curent din baterie, radicalul acid SO4 (va amintiti de la chimia facuta in scoala) din electrolit reactioneaza cu pasta din placi, rezultand sulfatul de plumb, iar densitatea electrolitului scade. Prin incarcare, sulfatii din placi se descompun si elibereaza radicalul acid SO4 in solutie, dand acid sulfuric, care face sa creasca densitatea electrolitului. Daca descarcarea acumulatorului se face peste o anumita limita, reactia devine ireversibila si sulfatul de plumb nu se mai poate descompune prin incarcare. Spunem ca placile s-au sulfatat si atunci adio acumulator.
Atentie! Unii "mesteri", cind vad ca densitatea este mult scazuta (1,0..) considera ca s-a evaporat acidu' , si se grabesc sa completeze cu electrolit de 1,28, fara sa se gandeasca: numai apa se evapora, nu si acidul sulfuric, care este absorbit in placi. Placile sint suprasaturate de sulf, deci nu mai au nevoiede un plus de acid sulfuric... Ca regula, cand nivelul electrolitului scade, nu se completeaza decat cu apa distilata (apa distilata de la benzinarii este imbuteliata si de multe firme fantoma si s-a dovedit a fi deseori apa de la robinet , care defecteaza urgent orice baterie, oricat de tare ar fi ea! e de preferat a se cumpara apa distilata din farmacii).
Principalii parametri ai unei baterii
1. Tensiunea nominala (se exprima in Volti)
Acumulatoarele cu plumb dezvolta o tensiune de 2V/element (12V=6 elemente). In timpul incarcarii tensiunea creste la 2.4V/element, si de aceea releele de tensiune de pe alternator sint calibrate la 14.4V. Cand se depaseste aceasta tensiune, acumulatorul incepe sa "fiarba" evaporand apa din electrolit (fierberea nu este una termica, ci doar un efect vizual, desi se produce si o incalzire a electrolitului). Daca se pierde electrolit si nivelul acestuia scade sub nivelul placilor, partea ramasa in contact cu aerul oxideaza si nu mai participa la reactiile reversibile din acumulator, ducind la scaderea capacitatii acestuia (iata de ce trebuie sa urmarim nivelul electrolitului si tensiunea data de alternator)!
Descarcarea acumulatorului nu trebuie sa se faca sub 1,2V/element deoarece se produce asa-zisa sulfatare.
2. Capacitatea nominala (masurata in Amperi/ora - Ah)
Ea reprezinta cantitatea de electricitate ce poate fi inmagazinata de acumulator. De la un acumulator de 45Ah complet incarcat vom obtine 45A timp de o ora, sau 4,5A timp de 10 ore.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu